Foreldrekurs: Foreldre = emosjonstrenere

Om hvordan foreldrene kan forstå og støtte sine barn og tenåringer i regulering av sine følelser, og styrke deres opplevelse av å være elsket.

Denne kvelden vil psykiaterne Irene og Øystein Elgen fokusere på hvordan foreldre kan hjelpe sine barn og tenåringer til å forstå og regulere følelsene sine på en god måte. Dette kalles emosjonstrening. Og om hvordan barna / tenåringene opplever seg elsket.

Den verdenskjente psykologiprofessoren John Gottman har forsket på samliv og foreldre-barn-relasjonen i 40 år. Han beskriver at det er en foreldreaktivitet som er viktigere enn noen annen: at man som foreldre lærer barna å forstå egne og andres følelser, og regulere og uttrykke de vanskelige følelsene på best mulig vis. Dette kalles emosjonstrening. Hans forskning vil bli inkludert denne kvelden.

Irene er barnepsykiater og barnelege, Øystein voksenpsykiater. De startet og driver Familieskolen (på fritiden) sammen med Anine og Thomas Mildestvedt, og har i mer enn 20 år undervist par og foreldre.

Tidspunkt: Onsdag 24.oktober 2018, ingen påmelding. kr 50 pr person.

Samlivskurs: Gottmans 7 prinsipper for et godt samliv!

PREP samlivskurs - verktøy til å forbedre kommunikasjonen.