Om oss

Familieskolen er en forening som hjelper par som vil ha et godt samliv med sin kjære, uavhengig av samlivsform, verdier og livssyn. Og vi styrker foreldre i deres rolle.

Familieskolen har holdt på i Bergen siden 1999. Den drives på frivillig, non-profitt basis av noen ildsjeler som vil gjøre noe for å styrke folks samliv og familieliv. De har relevant utdanning og lang erfaring i møte med mennesker og par. Familieskolen har gjennom årene samarbeidet med kommuner, kirker og ulike organisasjoner i samfunnet. I 2016 startet vi også med eget fokus på foreldre, foreldrerollen og foreldreansvaret.

Verdier og faglighet. Familieskolen bygger sin forståelse og formidling på menneskers likeverd, og på oppdatert forskning og erfaring for sunnhet i nære relasjoner vedrørende par, foreldre-barn, familie og samfunn.

For hvem? Noen par starter med "service" på samlivet tidlig i livet sammen, andre får ideen etter flere tiår.  Noen venter (litt) for lenge, til utfordringene hoper seg opp. Alle vil ha nytte av å fokusere på sitt samliv, med «tid for to». Familieskolen driver kurs og inspirasjonskvelder, men ikke parterapi for dem som sliter mest. Undervisningen og oppleggene er livssynsnøytrale.

Familieskolens undervisning bygger blant annet på forskning og kurs utviklet av verdens fremste samlivsforsker, John Gottman. Les mer her.

Økonomisk støtte fra BUF-dir

Barne, - ungdoms- og familiedirektoratet (BUF-dir) støttet Familieskolens arbeid økonomisk gjennom mange år. Dessverre gir ikke nåværende statsbudsjett denne muligheten.

Det aller meste av utvikling og drift av Familieskolen gjøres ubetalt av noen ildsjeler. Vårt mål er å holde prisen på kurs og seminarer så lav som mulig.

Den økonomiske støttet fra BUF-dir gjør at kursavgiftene kan settes svært lavt, noe vi har en klar målsetting om.

Familieskolens ledere og faste kursholdere

Irene og Øystein Elgen

De er blant dem som står bak VI-appen, og har 30 års erfaring med parterapi og samlivskurs. Irene er barnelege og professor med mange års erfaring i klinisk arbeid med par og familier. Øystein er voksenpsykiater i egen spesialistpraksis.

De har feiret sin 41. bryllupsdag, har 3 voksne barn, og 7 barnebarn.

Anine og Thomas Mildestvedt

Anine er pedagog og arbeider kreativt med ungdom i Den norske kirke.Thomas er lege-spesialist i allmennmedisin i Bergen og professor ved Universitetet i Bergen. Sammen har de 3 voksne barn. De er godkjente kursholdere for PREP, Gottmankurs og Godt samliv (kurs for førstegangsforeldre).

Menneskene i Foreningen Familieskolen

Irene Elgen