Førstehjelp på hjemmebane -inspirasjon til samlivet!

Tirsdag 24.3.2020 kom nyheten om at våre restriksjoner i Norge vil vedvare til 13.4.2020. Allerede natten før begynte mitt hode å jobbe på høygir. Jeg ante tegningen etter å ha fått med meg nyhetene. Hvordan skal vi klare å ta hver dag som den kommer når alle våre rutiner er satt på hodet og hverdagen er snudd opp ned? Det som fra før fortoner seg som hektiske hverdager med jobb, henting, bringing, treninger, middag og alt som livet gir oss er nå blitt til et minidrivhus av til enhver tid tilstedeværelse av ungt og litt eldre liv i boligen. Alle rom er inntatt, kjøkkenet flyter, kleshaugen tar ingen ende og alle har funnet sin måte å leve ut koronakarantene i hjemmet... Vil vi som kjærester og par klare oss gjennom denne tiden, har vi det som skal til for å tåle presset som nå bare kom som en ”kanonball med pigger” (Maria Parr) inn i livet vårt?

AdobeStock_208491849.jpeg

Mange kjenner seg nok igjen i å miste gleden ved familielivet når vi har gått oss litt fast i negative møntre. Vi river oss i håret og bare har lyst å gjemme oss under dynen.  Når den du er glad i blir en irriterende og masete kjæreste og ikke den du ble forelsket i engang i tiden.

Finnes det da en vaksine som virker? Finnes det en medisin som virker?

Jeg mener at det finnes og det er ikke veldig avansert. Men det begynner på samme  måte som barnehage, skole og arbeidslivet er bygget opp - rundt noen få enkle regler og rutiner.... Koronakrisen er ikke tiden for å evaluere parforholdet, denne tiden vi er i nå bør handle om å pleie parforholdet. Akkurat slik vi vanner blomstene.

Mitt råd er at vi må faktisk lage et lite spill med spilleregler.

Det første tipset og regelen er nemlig viljen til at dette skal gå bra- har du viljen?

Da er du klar for resten!

Førstehjelp handler om å komme raskt til med nødhjelp når det oppstår kritiske situasjoner, spesielt innen helse. Men det finnes førstehjelp også når vi trenger å restarte og begynne litt på nytt på hjemmebane, da kan disse spillereglene være gode å øve seg på på. De passer å øve seg på i parforholdet og de passer å øve på sammen som familie. Det er ikke et vanlig spill med spillebrett og brikker. Du er den ene brikken og de andre i familien er også hver sin brikke. Til sammen utgjør familiens liv på hjemmebane spillebrettet.

Familiens Spillebrett

John Gottman er en av verdens fremste forskere på samlivsspørsmål og han fant i sin forskning ut 7 prinsipper for å få et samliv til å fungere godt. Jeg har her kortet disse ned til 6 enkle hjertevaner i hverdagen.

Disse hjertevanene er magiske ifølge John Gottman og det tar ikke mange minuttene eller sekundene hver dag for å få effekt!

• TAKK - et ordentlig takk også for de små ting, si takk høyt og ofte, se virkningen om kort tid.

• TA IMOT - spill med: ta imot når noen snakker til deg, la familiemedlemmet snakke ferdig, lytt i stedet for å ha en mening klar. Si heller: det var interessant, la meg høre mer om det. Hva ville du vise meg? Eller si "når jeg er ferdig i denne telefonen da skal jeg se hva du vil vise meg...". Bruk stemmeleie ditt på en myk og fin måte. Snakk med hele ansiktet ditt, vis med øynene dine at du ser den andre.

• UNNSKYLD FOR DE SMÅ TING - et ærlig unnskyld når du” tråkker i salaten”. Regnskapet er 1:5. Vi mennesker trenger å gi bort 5 gode for å kunne ta ut 1 negativ. Med andre ord: si, gjør, bekreft 5 ganger før du kommer med kritikk eller noe som er negativt.

• VELKOMMEN-jeg ser deg - Vis at du ser dem som kommer inn i rommet du er i, vri deg fysisk mot barnet eller den voksne og gi gjerne bare et nikk og smil, men vis at du ser familiemedlemmet. Kroppsspråket vårt utgjør minst 70% av det vi formidler.... Et smil er undervurdert, John Gottman kaller det moving towards!

• JEG HUSKER PÅ DEG - se og hør hverandre i hverdagen. Spør oftere: hvordan går det med deg? Hvordan ser din dag ut idag? Hvordan har du egentlig hatt det i dag?

• KLEM OFTE - hold klemmen i minst 10 sekunder, da utløser du lykkehormoner som gjør deg oppstemt.

Dette var seks enkle tips til magiske minutter med hverandre i en rar tid! Og det viktigste av alt er at det er lov å prøve og feile. Kommer noe feil ut eller du ikke klarer å spille med, hopp til punkt 3 og si "unnskyld, jeg glemte meg" med engang, det gir rom for å gå videre.

Kjærester trenger tid sammen

Tid sammen er gjerne det som nedprioriteres i krisetid, det er gjerne ikke det letteste å få til når alle er hjemme nesten hele tiden. Derfor anbefaler jeg aller først å øve på de 6 førstehjelpsrådene før dere tar tak i litt mer tyngre tema.  De seks hjertevanene bygger en god grunnmur for å tåle litt mer vanskelige saker vi har i parforholdet. I tillegg er det av erfaring også lurt først å begynne med enkle hverdagsutfordringer som er lett å løse i fredstid.

Så da tenker jeg at det aller beste tipset vil være å bli enige om noen enkel spilleregler til.

Avtal kjærestetid; VI-appen

Avtal tid (gjerne når alle små og store er lagt) minst en gang i uken til å prate sammen om hvordan dere to har det.

Bli enige om å legge bort nettbrett/laptop og ha fokus på dere to. Bortsett fra et spesielt smart verktøy:

En veldig god hjelp på veien til å klare å prate sammen er å laste ned VI-appen i App Store elle Google Play

VI-appen er et hverdagsverktøy for par som ønsker å styrke forholdet sitt. Appen gir på en effektiv og engasjerende måte faglige råd og inspirasjon til gode samtaler. Rachel Elgen, gründer  og prosjektleder for appen forteller at par som bruker noen minutter innimellom med fokus på par-relasjonen, kan oppnå mye. VI-appen er for alle, både par som har det superfint og par som opplever hverdagen mer krevende.

Håper dere som leser har fått et lite førstehjelpsskrin til bruk på hjemmebane!

Smil fra Anine Vieth Mildestvedt, senior kursleder Familieskolen

Tidligere kurs: Samlivsvitaminer - 13. oktober kl 19.00